P1010912Zaterdag, 16 augustus Stavoren –Sneek

P1010960Wij, Wim Welling en kleinzoon Cyrille Welling, zijn de dag ervoor vanuit Apeldoorn naar Koudum gereden, hebben daar de DOP in het water gelaten en zijn vervolgens naar Stavoren gezeild. DOP is al meer dan een jaar niet in het water geweest maar alles voelt weer als vanouds. Een lekker zeilwindje  uit het noordwesten en de hele tocht naar Stavoren is mooi bezeild. Een heerlijke zeiltocht! Dat belooft wat voor deze Frieslandweek. We zijn er helemaal klaar voor om er een mooie zeilweek van te maken.

Helaas werkt het weer niet mee! Zaterdag wordt  regen verwacht en zondag en maandag nog meer regen, buien, onweer en harde wind! Anita bereidt ons voor op twee verwaaidagen. Sneek is dan een goede plaats om aan wal te moeten blijven.

We vertrekken met een laaghangende bewolking vóór de wind richting de Fluessen. Even later valt de eerste regen. Tot aan Koudum is het nat maar dan schuift de grijze soep boven ons weg en wordt het weer droog. Zowaar zien we wat blauwe luchten tussen de wolken. De wind zet  door en we stuiven de Fluessen over. Onderweg even het haventje van de Nije Kruzpolle ingestoken voor een sanitaire stop. We zien het niet zitten om de emmer onderweg te gebruiken en prefereren de vrije natuur. Vandaar!

De groep wacht ons weer op bij Heeg en gezamenlijk varen we richting IJlst. Even op de motor tot aan de brug bij Osingahuizen en dan het zeil er weer op. Met een knikje in de schoot varen we hard door. Bij IJlst laten we de zeilen zakken en varen verder op de motor richting Sneek. Het is best nog een aardig eind en eigenlijk hadden we hier ook nog kunnen zeilen. Maar goed, dit biedt de mogelijkheid om de waterkoeling van onze motor, die regelmatig verstopt zit weer wat tot de orde te roepen.

In IJlst mist een deel van de groep maar net de laatste brugopening voor 16.00 uur en dus moeten we een uurtje wachten totdat de brugwachter zijn middagslaapje heeft gedaan! Om 17.00 uur gaan we weer verder en in de passantenhaven aan het Simmerrak in Sneek vinden we een paar riante plaatsjes voor ons allemaal. Het is nog steeds droog en op de steiger met een hapje en een Berenburg van Anita bespreken we alle zaken die het zeilersleven zo leuk maken. Al met al toch een mooie eerste zeildag van deze Frieslandweek.

Wim en Cyrille Welling aan boord van de DOP.

Zondag en maandag 17-18 augustus Sneek

P1020001Met twee slechte dagen in het vooruitzicht was de keuze Joure of Sneek; massaal werd er voor het laatste gekozen. Freek bleef vanwege de vele winden en regen deze dagen veilig in Lemmer  en probeert later nog aan te sluiten. Fred en José hebben de auto een paar honderd meter ver staan en besluiten met de weersvoorspelling van deze dagen naar huis te gaan en eventueel later weer aan te sluiten. Wat ga je doen met al die regen en wind, Peter en Astrid gaan met de trein naar Leeuwarden en daar naar het museum, Wim, Cyrille, Harry en ik besluiten om in Sneek naar het museum te gaan. De maandag gaat ook een ieder zijns weegs en lukt het zowaar om 's middags in de zon op het terras wat te drinken. ‘s Avonds wordt er met een deel van de groep gezamenlijk gekookt; de Dop zorgt voor de pasta en ik voor de saus met verse groentes, de Winde zorgt voor de wijn en de afwas.
Het plan is om die avond naar de film te gaan, helaas hanteert Sneek een scherp leeftijds beleid en mogen we er niet in, Om het leed te verzachten gaan we nog een lekker ijsje eten bij `min 12` en we gaan ons verheugen om morgen de trossen weer te lossen.
Anita Oskam aan boord van de Tigger

Dinsdag 19 augustus Sneek- Akkrum

P1010967Na 2 dagen verwaaid en verregend in Sneek te hebben gelegen, maakt de vloot toch maar de trossen los. Allen hijsen welgemoed de zeilen en met en gangetje van zo'n 2 knopen gaan we de Houkesloot uit. Als we het Prinses Margrietkanaal oversteken, valt er een klap onweer en geselt een hagelbui onze bootjes met hun schippers en maten. Het doel Akkrum blijft gehandhaafd. Op het Sneekermeer trekt de wind aan en kunnen we nog leuk zeilen naar een eilandje voor de Heerenzijlbrug. We lunchen en overleggen wat we gaan doen. De wind blaast ondertussen met een dikke 5, zodat we besluiten door de brug te gaan en op de Terkaplesterpuollen nog even lekker los te gaan. Uiteindelijk gaan we over de Meinesloot met halve wind naar Akkrum. Tot onze verbazing hoeven we dit keer geen €2 te betalen. Na Coopeerburg stuurboord uit de leuke passantenhaven. Hier komt even later de verloren zoon Freek Hessels met de Breakout. Ook Anneke de Roo zal met de trein komen om de rest van de week met Anita mee te varen. Ondanks de gebruikelijke regen hebben we vandaag toch even de zon gezien, die rode bal in de lucht.
Harry Krens aan boord van de Winde

Woensdag 20 augustus  Akkrum-Prinsenhof-Grou

P1010985Ik word wakker in Akkrum. We liggen weer in het gebruikelijke komvormige haventje. Ik ga me wassen in het toiletgebouwtje en zet daarna een thermosfles filterkoffie met de fluitketel. Dat is erg lekker maar ook wel veel werk. Nu ik weet dat Henk Bezemer ook oploskoffie gebruikt, moet ik misschien toch maar eens over op oploskoffie en waterkoker. Nadat ik heb ontbeten en boterhammen klaargemaakt heb, doe ik nog even wat boodschapjes bij de supermarkt. Daarna is om kwart voor tien  het palaver. We gaan bij de grote picknicktafel zitten welke bij dit haventje op het grasveldje staat. Anita geeft aan dat het doel van de dag Grouw is, maar dat we dit via een omweg langs het natuurgebied de Alde Feanen en Princenhof bereiken. Omdat het hard waait, varen we met een rif en een 5m2 fok. Na een paar uur varen, gaan we lunchen langs de kade. Daarna volgt het mooie stukje zeilen langs Earnewoude, Alde Feanen/Princenhof. Onze bootjes glijden weer idyllisch door de Raamsloot één van de smalle slootjes van het natuuurgebied. Daarna volgt een stukje kruisen op de Fokkesleat. Hier blijkt de DOP van Wim Welling de niet te kloppen boot. Via een stukje op de motor over het Prinses Margriet kanaal komen we op het Pikmeer van Grouw, en leggen we aan in de haven. Ik krijg van twee boten ingrediënten voor het avondeten aangeboden. Alleen zeilers worden nooit vergeten. Astrid Kok biedt sperciebonen aan, Anita Oskam pasta saus en pasta. Ik besluit tot de pasta, en bewaar 2 ons boontjes voor een andere dag. Groente blijft tenslotte wel enkele dagen goed onderin een 560. Na het eten loop ik samen met Anita en Anneke nog een stukje door Grou. We praten wat onder andere over de nieuwe kolibri CP. Terug bij de boot is het zonnetje weg en blijkt het koud en donker, ik besluit maar te gaan slapen zo komt een eind aan een mooie zeildag.
Freek Hessels aan boord van de Breakout

Donderdag 21 augustus Grou-Joure
P1010947Grouw Joure windkracht 4
“Oh, vijf Kolibri’s!” Je hoort het dagelijks, nu ook weer in Grouw.
De dag begint met zon! Volgens de weerberichten houden we het droog vandaag! Geen regen? Toch wel, tijdens de lunchpauze op de Terkapler Poelen trekt een bui over. Na de lunch zigzagt een deel van de groep over het Sneekermeer. Het is het ultieme zeilweer. Wat is dat heerlijk zeilen! 's Avonds gaan we samen eten in de Oranjerie; heel gezellig en lekker. Anita heeft als afscheid nog een leuke verrassing:  voor elke boot heeft ze  drie  foto's laten afdrukken van ons in actie, we staan er bijna altijd op met regenpakken. Wim bedankt Anita voor de organisatie en de plezierige leiding deze week. Ondanks regen en wind was het een fijne week. Een compliment gaat naar Cyril die met opa Wim op de Dop vaart. Met groot gemak bewoog hij zich in de groep die voor een groot deel bestond uit mensen die zijn opa of oma konden zijn. Dankzij zijn technisch vernuft konden we op de boot alle electronica opladen.
Peter en Astrid Kok aan boord van de Glashelder

Vrijdag 22 augustus Joure.
P1010981Het plan is om vandaag met het grootste deel van de groep richting Heegermeer en Stavoren te varen. Echter de voorspellingen doen een ieder besluiten om deze dag in Joure door te brengen met een rondje langs de diverse museums van Douwe Egberts. Anneke besluit om weer richting huis te gaan. Ik bedenk dat ik in al die jaren dat ik in de Frieslandweek heb gevaren nog nooit  3 dagen verregend en verwaaid heb gelegen. Gelukkig hebben we ondanks het weer toch een mooie en gezellige week gehad