Inmiddels is het voorbij en, zoals we allemaal wel weten, een beetje mislukt dit jaar. Maar daarover later.
Ik was bezig de hele verbouwing te beschrijven of liever gezegd een stoomcursus Kolibri zeewaardig maken. Als ik de hele lijst opsom kom ik ongeveer tot het volgende:
Elektriek: Ik had niks, dus de hele rimram moest erin. Plotter, Marifoon met AIS, toplicht, stuurautomaat, accu, schakelkast, lader, hoofdschakelaar, dekdoorvoeren voor toplicht en antennekabel, NMEA-aansluiting voor AIS en GPS, ATIS- en MMSI-nummers invoeren en nog zo wat. Een heel gepruts met draadjes en stekkertjes en friemeltjes en frutseltjes, wegwerken, brackets maken en nog zo wat.
Dan de boot zelf, handlenspomp inbouwen met een mooie doorvoer naar buiten, nieuwe schootstoppers, nieuwe fokkeschoot, oog voor lifeline op voordek, antenne op de mast, oog voor fokkeboom op de mast, radarreflector, werpboei met licht, lifesling aan hekstoel, vloertje voor accu, navigatiehoekje met kaartentafeltje, herverdelen gewicht (zo is het anker in de kajuitbank terecht gekomen), bracket maken voor de stuurautomaat, helmstok aanpassen, nieuwe schootstoppers monteren, baksdistdeksels zekeren, benzinedoorvoer maken, 30 liter benzinevoorraad stouwen, motortje checken, kompas checken op nauwkeurigheid (zeker 60 jaar oud en spatzuiver), alle borgringetjes van de verstaging en de verstaging zelf nalopen, zeiltjes, reservezeiltjes, vlaggenlijntjes, en nog wat van zulks.
Ten behoeve van de navigatie. Nieuwe Imray C25 en C28 kaarten gehaald. Bluechart G2 kaart voor in de plotter.
Voor de veiligheid een reddingsvlot huren en vuurwerk inslaan, lichtjes voor op de reddingsvesten, kruisbanden, 1 extra lifeline, een goed mes voor het grijpen, twijfelen over een klein schaartje voor de verstaging, en meer van dat.
Al met al is de benepen ruimte van een 560-kajuit een maand lang veranderd in een overvolle werkplaats waar binnen 5 minuten alle boutjes, moertjes, grutjes en frutjes zijn verdwenen. Met 2 man werken in zo’n kleine ruimte ruimte vergt souplesse (valt niet mee boven de 50) en vreedzame coöperatie. Dankzij de tomeloze daadkracht en inzet van mijn maat Peter, die ook nog eens is voorzien van twee stevige rechterhanden, en die al diverse boten tot juweeltjes heeft omgebouwd, hebben we alles op tijd afgekregen. Tijdens de tocht van Hoorn naar Spaarndam nog spulletjes gefixt en tijdens de dagen voorafgaand aan de SSR de laatste puntjes op de i heb gezet.
Nou heb ik voor een euro of 6 een heel goeie weerapp van de BBC gedownd. Modellen, gribfiles, verschillende mogelijke patronen enzovoort. Kan je een beetje je je eigen KNMI spelen. En welk model je ook bekeek, het moest wel hondenweer worden op 5 juni. Mijn maat Peter vond het ook verdacht. Terwijl de voorspellingen van KNMI, Windfinder, Windguru en noem ze allemaal maar op van het ene uiterste naar het andere vlogen bleef die BBC-app constant ZW tot W 6 tot 10 voorspellen. We besloten om niet te starten. Het moet een lolletje blijven.
Ondertussen is het achter de rug, ik heb geen spijt van mijn beslissing en volgend jaar een nieuwe kans. Mijn bootje is mij dierbaar en we hebben er een heerlijk weekend van gemaakt. Wat kleine puntjes om fijn te slijpen maar het geheel werkt. We hebben een uitstekende kajuitindeling voor langere tochten bedacht en gemaakt. Kom gerust eens een kijkje nemen aan boord, zeker als je dergelijke plannen hebt…
Zonder de SSR was Stapper nog steeds niet af. Nu is de boot klaar, zeewaardig en moet ik er een nieuwe waterlijn opzetten. Dat extra gewicht maakt ‘m misschien niet sneller, maar hij is een stuk rustiger op golven geworden. Die zware accu helemaal voorin en de rest van het gewicht zoveel mogelijk rond de kiel hebben er een andere boot van gemaakt. Kaartentafeltje is perfect, plotter binnen bij de kaartentafel voor de navigator en plotter buiten voor de stuurman maken het relaxt varen. AIS is mooi om erbij te hebben. De stuurautomaat is een zegen op lange tochten.
Het filmpje geeft er een aardig idee van...
Eerder schreef Arnoud:
Update Small Ships Race
We houden de oplettende lezer goed op de hoogte. Dit weekend hebben we veel kunnen doen, mede dankzij mijn zeilmaat en “handige sodemieter” Peter. Wat is er allemaal gebeurd?
We zijn begonnen met het trekken van een marifoonkabel door de mast. Dat is een heel gepruts, en hoe weet je nu zeker dat die kabel niet rond al aanwezige vallen en andere kabels gedraaid zit. Dat weet je niet. Beetje aan de touwtjes trekken en gokken. Volgens ons zit het goed. Masttop weer gemonteerd en met een beugel een antenne aan de mast gemeubeld. Dat zit.
Vervolgens zijn we binnen aan de slag gegaan. Te beginnen met de plotter. Die mag natuurlijk niet in de weg zitten en moet bij voorkeur zowel binnen als buiten afleesbaar zijn. Een beetje brainstormen en rondsnuffelen in de Gamma bracht ons tot de volgende oplossing, gebruikmakend van een lichte televisie-arm.
Binnen, bij de marifoon, handig voor de AIS-overlay
En zo draai je ‘m naar buiten. Afleesbaar vanuit de kuip.
In de kuip ziet dat er zo uit. En hij draait alle kanten op.
Vervolgens hebben we een kastje gemaakt voor de marifoon en dat vastgezet in het bestaande kastje. Prima. Links op de eerste twee foto’s te zien.
Een vloertje gemaakt voor de accu, de accu erin gepast en zeer degelijk geborgd. Foto’s daarvan zal ik ook maken. Voor een volgende update.
Ten slotte het schakelpaneeltje gemonteerd. Ziet er kek uit. De foto is helaas wat vaag.
Al met al een goed weekend. Volgend weekend gaan we met draadjes klooien.
Project SStappeR ligt iets achter op schema, maar het moet allemaal nog kunnen lukken.
Wordt vervolgd…
Eerder schreef Arnoud:
De kogel is door de kerk. Op de laatste dag heb ik me ingeschreven. Nu moet het dus binnen een maand gebeuren.
Voor het komende weekend heb ik een paar belangrijke doelen gesteld. First things first. Als eerste wil ik na het weekend een VHF-antenne op de mast hebben en een kabel door de mast. Er moet een vloertje voor de accu komen en de bekabeling moet worden getrokken. Een goede vriend en vermaard soldeersnuiver komt de boel dan binnenkort allemaal aansluiten. Het inbouwen van apparatuur wil ik dan volgend weekend doen. Ik denk dat ik gewoon een paar houten plaatjes naast de kajuitinjachting tegen het schot lijm waar ik naar hartelust apparatuur tegenaan kan schroeven. Good enough for the time being.
Ik zie voorlopig nog even af van een plotter maar ga wel voor een stuurautomaat. GPS is even goed genoeg en ik heb iNavX op mijn iPhone, een verdomd goeie plotter-app al is het scherm erg klein.
Ik heb een accu, een lader, een schakelpaneeltje en nog wat klein grut. Vrijdag (als ik tenminste vrij krijg) ga ik inkopen doen. Sluitinkjes voor de bakskisten, dekdoorvoertjes, schakelmateriaal, flexibele elektrapijp, popnagels, wat strip alu en RVS, lijm, kit, hout, antenne en kabel, hoofdschakelaar, autohelm (zodat ik de brackets kan maken), neopreen band en nog zo het een en ander.
Ankergerei is onlangs getest en in orde bevonden. Kaarten hebben we, stroomtabellen nog niet compleet. Navionics-kaart op de iPhone is up-to-date. De marifoon wordt een Standard Horizon 2100 en wordt snel ergens besteld.
Al met al krijgt het vorm. We zijn nog redelijk op schema…
Wordt vervolgd…
Eerder schreef Arnoud:
Wat is het nou eigenlijk? Waarom trekt het zo? Wat beweegt een mens ertoe om met een klein prutsbootje naar Engeland te varen?
Ik ben er nog niet helemaal uit maar één ding weet ik wel: “Ik wil het.” Dus ik ga het gewoon doen. Bij voorkeur nog dit jaar, maar ik weet dat het met mijn beperkt beschikbare vrije tijd best nog wel spannend gaat worden. Dat ik allang gepensioneerd zou moeten zijn is een zienswijze die noch door onze regering, noch door mijn werkgever wordt gedeeld, maar dat terzijde.
Voor ik ook maar aan de checklist begin, overweeg ik de haalbaarheid. Om te beginnen bij de boot; Stapper is eigenlijk zo goed als nieuw, dus “structural integrity”, zeker gezien de wijze waarop ik de boot heb afgebouwd, lijkt gewaarborgd. Tuigage en zeilgarderobe zijn op wat kleinigheden na ook in orde. Een vijfmeterfokje zoek ik nog. Bemanning is een overdaad. Het lijkt mij erg leuk om het met zijn drieën te doen. Met beide kandidaten heb ik aangenaam gezeild, maar ze kennen elkaar niet. Als test stel ik voor dat we met zijn drieën een rondje NH doen. Ik verwacht niet dat de heren zich aan elkaar zullen storen en dat mijzelf twee dagen later nog de tranen in de ogen zullen staan. Dus dat lijkt ook geen probleem.
En dan wordt het serieus. SRC-certificaat halen, marifoon met AIS aanschaffen, plottertje erbij, de elektra moet nog worden aangelegd waarvoor ik de meeste spullen wel in huis heb, kaarten, getijdentabellen, BTW-verklaring, de hele rimram. En ik wil zeker zijn dat die hardnekkige lekkage verholpen is. Kortom, ik heb mezelf weer eens goed voor het blok gezet, ik ben benieuwd of het gaat lukken. Ik houd jullie op de hoogte…
Ondertussen zing ik een liedje:
“Alpha Bravo Charlie Delta…”