Bezoek aan de Verkeerscentrale Dordrecht01-VCD-2

Het is zaterdag 13 april als we ons met 12 personen melden bij de Verkeerscentrale in Dordrecht.

Voor mij was het in ieder geval goed dat de TomTom erbij was. Ik dacht nl. dat ik wist waar we moesten zijn, maar daar zat ik een fors stuk naast. Uiteindelijk toch op tijd gearriveerd op de goede plek. We zijn daar ontvangen door de heer Jan Timmer, een enthousiaste Rijkswaterstaatman, die gelijk zorgde voor koffie en thee.

Om een indruk te geven van de werkzaamheden kregen we eerst een korte video te zien. De centrale post in Dordrecht verzorgt de afhandeling van de vaarbewegingen in het gebied van de Oude Maas, Dordtse Kil, Beneden Merwede, Noord. Het gaat niet alleen om de begeleiding, maar in feite om bijna alle zaken die zich op of direkt aan het water plaats vinden. Het gebied dat ze beheren is een van de druktste ter wereld. Er varen zeeschepen, binnenvaart en pleziervaart, motorjachten en stokkenboten. De Kolibries vallen dus onder de stokkenboten. Binnenvaartschepen zijn er in vele maten, maar er zijn duwbakcombinaties van 270m lang en 22m breed. Iets om rekening mee te houden.

Rijkswaterstaat regelt ook de lozingsvergunningen, rampenbestrijding, dieptemetingen, boeien etc.  

16-DSCF0092Na de film hebben we een kijkje kunnen nemen met de centrale, van waaruit alle communicatie plaatsvindt. Het is heel mooi om te zien hoe het verkeer daar geregeld wordt. Het werkgebied is opgedeeld in de sectoren Heerjansdam en Dordrecht. Op veel beeldschermen wordt door de verkeersleiders al het scheepvaartverkeer gevolgd. Door de overloop van het ene naar het andere scherm, kan je een schip tijdens het hele traject volgen. De schepen staan er allemaal met naam in. Vroeger moest die naam erbij getypt worden, maar door de AIS  wordt dit in één keer geregeld. Ook is bekend wat het schip vervoert ,met hoeveel bemanningsleden ze varen, wat het vertrkplek is  geweest en waar ze naar toe gaan.  Ook de pleziervaart wordt gevolgd. Via radar, camera;s zien ze ons ook varen (zelfs als je geen reflector hebt).

We worden ook gewezen op de belangrijkste zaken waar we als pleziervaarder aan moeten denken: ? Niet alleen voor je kijken, maar vooral ook achter je. Het gevaar komt vaak van de oplopers ? Communiceren. De marifoon is er niet voor niets. Meld je aan als je het gebied in vaart. Kan je niet melden, luister in ieder geval uit. ? Bereid je reis voor.  We zagen op de schermen 4 zeilboten de Oude Maas op varen richting de Botlekbrug. Wat zij niet geweten hebben, is dat de brug momenteel niet bediend wordt. Ook niet voor de beroepsvaart (ook daar zijn er veel de mist ingegaan)

23-DSCF0101Aan het eind van ochtend zijn we ook nog aan boord geweest van een van de schepen. Helaas was er geen schipper beschikbaar om ook nog even het water op te gaan.  Tijdens  het  bezoek aan de boten  zijn we door de heer  Timmer nog even bijgepraat over de (ongewenste)  ontwikkeling binnen de organisaties.  Bezuinigingen  aan de ene kant en  onnodige uitgaven aan  de andere kant. Boten  die  vorig jaar nog voor tonnen opgeknapt zijn, zijn momenteel te koop voor rond  de ton, omdat  ze niet meer nodig zouden zijn. Een van de oude schepen kon nog door het ijs, maar de nieuwe schepen liggen vast, zodra het gaat vriezen. Zo noemde hij nog veel meer zaken.

Al met al was het een zeer leerzame en leuke kennismaking met het werk van Rijkswaterstaat. We zullen in toekomst er zeker nog eens naar terug gaan voor degene die deze kans hebben laten lopen.

Overige foto's gemaakt door Ab en Gerrit