6De Voor en Door Kolibristen, een leerzaam evenement.

De meer dan 30 deelnemers zijn 's morgens aan het werk gezet door de mensen van de Lijnenspecialist. Na een presentatie welke hier te vinden op de site van de lijnenspecialist was er werk aan de winkel. Het splitsen van lijnen is een aardige bezigheid en iedereen kan het dankzij de goede instructie filmpjes.

Hieronder het verslag van Ad:

Voor en Door 2013

Als je verzuimt om een van de deelnemers te vragen om een stukje te schrijven over een evenement, dan wordt je op een gegeven moment hiervan zelf de dupe, in die zin, dat je het dan zelf mag schrijven.  Het kan nu natuurlijk niet anders als een positief stuk worden..!!!

Op 23 februari waren om 10 uur 's morgens ruim35 mensen in Eemnes in De Hilt aanwezig om de eerste Voor en Door op deze locatie bij te wonen. Het is Voor en Door genoemd, omdat het in principe is, Voor de leden, Door de leden. Alleen deze keer hadden we het team van de Lijnenspecialist te gast die ons hebben meegevoerd in de wereld van verstaging en lijnen.

In de eerste 3 kwartier is er iets verteld over het plaatsen van een mast. Waar moet je op letten en welke types verstaging er zijn. Hoe je kan herkennen of je verstaging aan vervanging toe is etc. Na dit onderdeel volgde presentatie over de verschillende types lijnen. Polyester, dyneema etc. De Lijnenspecialist heeft een module ook op hun site (www.lijnenspecialist.nl) waarmee je zelf kan afleiden wat voor lijn je in welke situatie het beste kan gebruiken. De groottte van de boot en het gebruik (toeren, wedstrijdvaren etc) hebben invloed op de keuze. Als je eenmaal een lijn gekozen hebt, dan moet er vaak nog een oog aan. Dit werd ons niet alleen gedemonstreerd, maar we konden zelf oefenen.

Iedereen heeft een oog gemaakt in een dyneema lijn. Daarnaast hebben we een soft-shakle gemaakt. Een touwharp zeg maar, die je kan gebruiken om bijv. Je fokkeschoot aan je fok te maken  Ook maakten we een oogsplits in een dubbelgevlochten lijn.  Iedereen was zeer druk bezig om zich het allemaal eigen te maken. Voor iedereen was een oefenset beschikbaar. Het was leuk om te zien hoe iedereen zijn best deed om tot een goed resultaat te komen. De een ging het duidelijk beter af dan de ander. De mannen van de lijnenspecialist liepen voortdurend rond om te ondersteunen en de kunstwerken te beoordelen. Op de achtergrond werden ook voortdurende de filmpjes getoond met de instructies. De filmpjes kunnen je ook op hun site vinden.

Om half twee kwam er onder de druk van de lunch een einde aan dit onderdeel. Verschillende leden gebruikten nog de mogelijkheid om splitsnaalden aan te schaffen om zo hun eigen boot van nieuwe lijnen met zelf aangesplitste ogen te voorzien. Een mooi werk voor de resterende winterperiode.

Om twee uur ging het middagonderdeel van start. De groep werd hierdoor op basis van ieders voorkeur in twee delen opgesplitst. De ene groep luisterde en nam ook aktief deel vaan de presentatie die Gerrit van Suidam heeft gehouden, de andere groep luisterde naar Piet Smit.

Gerrit hield een presentatie over het varen met de Kolibri. Ook hebben de meeste leden al langere tijd een boot toch blijft er voortdurend de behoefte om toch weer eens te horen hoe dat varen beter kan. Want daar gaat het natuurlijk om, je kunt wel varen, maar je wilt het toch graag zo optimaal mogelijk doen. Of je nu in een wedstrijd zit of niet, vaak heb je toch de behoefte om degene die voor je vaart bij te houden of voorbij te varen. En ook als je snelheid niet het belangrijkste is. Een goed opgetuigde en getrimde boot vaart ook plezieriger. Als je niet aan het roer hoeft te hangen, maar je boot met 1 pink kan sturen dat prettiger. Ik denk dat iedereen die hierbij zat toch weer met wat meer kennis en plannen naar huis is gegaan.
Klik hier om zijn presentatie te bekijken.

De andere groep zat bij Piet Smit. Hij hield een verhaal over tochtvoorbereiding, veiligheid en EHBO. Piet is ervaren zeiler, niet alleen in zijn eigen 660, maar hij vaart op diverse schepen en is bevoegd om ook met passagiers tegen betaling te varen. Tochtvoorbereiding en veiligheid gaan hand in hand. Uitgangspunt is in feite altijd, dat je niet alleen aan een tocht wil beginnen, maar deze ook wil afmaken en dat je problemen wilt vermijden. Immers er is onderweg geen wegenwacht. Je moet je eigen problemen oplossen, dus als je ze vermijdt, vaar je fijner. Het begint al met een boot die gewoon in orde is. Veel van de zaken kan je in de winterperiode al controleren. Is de verstaging nog goed, zitten er geen beschadigingen of slechte plekken aan de romp etc. Als je elektra aan boord hebt, zorg dat het goed is geinstalleerd, dat je geen kortsluiting krijgt. Zorg voor veiligheidsvoorzieningen die passen bij je vaargebied. Zorg voor goede kaarten etc.. Belangrijk is in feite, dat veiligheid altijd meespeelt in je doen en laten. De ongelukjes zitten in een klein hoekje. Door tijdgebrek is het onderdeel EHBO niet volledig aan de orde geweest. Maar wel van belang is, te zorgen voor een goed gevulde en up to date EHBO pakket, zodat je de meest voorkomende zaken zelf kan behandelen.

Om 4 uur kwam er een einde aan een leuke, gezellige en leerzame dag.

Ad Groeneveld

Ab Bult heeft de onderstaande foto's gemaakt die de sfeer van het evenement goed weergeven.